Uw groepenkast beschermen tegen overbelasting van de elektriciteit
Redactie veghel-elektricien.nl, 4 april 2024
Bij elke groep in de groepenkast is de maximale stroomafname 3. 600 WattWat gebeurt er als er meerdere apparaten op dezelfde groep zijn aangesloten en deze gebruiken meer energie dan het maximum?Dan slaan de stoppen eruit wanneer alle apparaten tegelijkertijd aan staan.
Dit komt omdat de groep dan overbelast is, er wordt meer stroom gevraagd dan geleverd kan worden. Het kan voorkomen dat er één groot apparaat is dat te veel stroom nodig heeft, wat kan leiden tot overbelasting van de groep. Als de elektriciteit overbelast raakt, kunnen de draden en stekkers te warm worden wat brand kan veroorzaken.
Wanneer het maximale vermogen is bereikt, zal de groep automatisch worden uitgeschakeld om te voorkomen dat deze overbelast raakt. Hierdoor hoeft u zich geen zorgen te maken over overbelasting, wat een veilig gevoel geeft. Door extra groepen aan de groepenkast toe te voegen, verdeelt u de apparaten over meerdere groepen en voorkomt u overbelasting.
Koken zonder zorgen met behulp van inductie
Als u milieubewust wilt koken met elektriciteit, is inductie de beste optie. Deze plaat verbruikt relatief veel stroom, maar behoudt bijna alle energie tijdens het kookproces. Koken op inductie heeft aanzienlijk minder energieverlies dan koken op gas.
Laat uw groepenkast uitbreiden voor het plaatsen van zonnepanelen
In het geval u zonnepanelen op uw dak wilt laten plaatsen, kan het ook nodig zijn om uw groepenkast uit te breiden. Of er sprake is van de noodzaak tot uitbreiding hangt af van het type omvormer dat bij de panelen hoort. Een veelvoorkomend misverstand is dat het aantal panelen bepaalt of uw groepenkast moet worden uitgebreid, terwijl het in werkelijkheid het type omvormer is dat dit bepaalt.
Gecertificeerde elektricien
Als u vaak te maken krijgt met stroomstoringen als gevolg van overbelasting op de groepenkast?Dan is het verstandig deze te laten uitbreiden door een gecertificeerde elektricien. Waag u hier niet aan, omdat het werken met elektriciteit gevaarlijk kan zijn.




